Uniek kijkje in de keuken van SolarWorld
Schaapskooi - Veluweland
November 2014
Veluws bezoek aan fabrikant van beste zonnepanelen
Aalberts Duurzaam kiest voor hoogste kwaliteit
OENE/FREIBERG - Je hebt zonnepanelen en zonnepanelen. Verspreid over de aardkloot bevinden zich tientallen producenten. Ze zijn verwikkeld in een immense concurrentieslag. Wie zich laat leiden door de prijsstelling alleen komt niet terecht bij SolarWorld in het voormalige Oost-Duitsland. Een select gezelschap, bestaand uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en mensen uit de innovatieve technologie, mag op uitnodiging van Aalberts Duurzaam een kijkje in de keuken nemen. Een hele dag lang krijgt het de gelegenheid om de gehele procesgang te volgen en zelf de conclusie te trekken waarom het loont niet voor de goedkoopste maar de beste en duurzaamste te kiezen.
De nummer tien van de wereld, als het omzet regardeert, is de absolute koploper als het gaat om duurzaamheid, om het bewaken en verbeteren van kwaliteit. Ton Kroef, manager en verkoopleider voor de Benelux, praat de groep bij als de presentatie met Engels als voertaal om toelichting vraagt. SolarWorld maakt sinds 2000 dankbaar gebruik van hetgeen de regio aan kennis en kunde oplevert. Freiberg is de stad waar in de Middeleeuwen zilver werd gedolven. Eraan gehecht is technologische ontwikkeling. Het heeft de oudste Universiteit op het vlak van de mijnbouw. De totale productie van halfgeleiders voor geheel Oost Europa kwam uit de stad. Sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw staat de streek bekend om de productie van silicone kristallen. ,,Van silicone tot paneel”, is niet zo maar een kreet. Je zou ook van zand tot module kunnen zeggen. SolarWorld heeft vestigingen op vier continenten, maar het moederbedrijf is hier op fietsafstand van Dresden. Liefst 1.400 mensen vinden werk in drie grote vestigingen. Ze werken in vier ploegendiensten. Wereldwijd heeft het bedrijf 4.000 werknemers. Je ziet ze in Freiberg nauwelijks terug, want een groot deel van het proces komt voor rekening van robots. Daar waar in de Middeleeuwen 1.600 kilo zilver werd gedolven met een waarde van 2,5 miljoen euro, is er nu sprake van 1 kilowatt aan module-capaciteit en 1,2 tot 1,3 kilowatt aan celcapaciteit.
Garantie
Kroef legt uit dat een garantie van 25 jaar op de panelen geen dode letter is: ,,We doen er alles aan om het product te optimaliseren. Dagelijks buigen ingenieurs zich over de methodiek. In onze beleving kun je alleen door uithoudingsvermogen in de vorm van kwaliteitsbewaking en service de concurrentieslag winnen”. De panelen test men onder extreme omstandigheden: temperaturen van minus 40 en plus 85 graden Celcius. Dat gebeurt liefst 9.125 keer, hetgeen de garantstelling van 25 jaar rechtvaardigt. Ook test men met regelmaat eerdere producten om er lering uit te trekken voor het ontwikkelen van nieuwe. Kroef: ,,We buigen ons over de vraag hoe zonnepanelen in de toekomst passen in een oplossing binnenshuis. Hoewel in feite iedere soort zand geschikt is komt uit het ene wat meer silicon dat geschikt is dan het andere. Wij leggen sterk de nadruk op de zuiverheid in het chemisch proces. Dat wat je er gelijk uithaalt kan niet meer storend werken in de voortgang van het proces”.
SolarWorld ontwikkelde een auto en een vliegtuig, waarvoor zonne-energie drijvende kracht vormt. Een vliegtuig met 100 kilo aan batterijen op een totaal gewicht van 300 kilo, kan acht uur in de lucht blijven en 1.000 kilometer afleggen. De boodschap van SolarWorld blijft niet onbeantwoord. Daar waar tot voor enkele jaren de productie voor 80 procent in Duitsland werd afgezet, is dat nu nog slechts 20 procent. De rest gaat All over the World.
Aalberts Duurzaam marktleider in regio
Als het gaat om zonnepanelen heeft Aalberts Duurzaam een voorsprong op de concurrentie. Van begin af aan werd gekozen voor toeleveranciers die het beste product leveren. Er is zelfs een aparte BV voor opgericht, aangestuurd door twee jonge, gedreven krachten die weten waarover ze praten en de klant een betrouwbaar advies verstrekken. Ze nemen hem of haar mee naar een woning of bedrijf waar op het vlak van panelen een vergelijkbare situatie is ontstaan. Het maakt dat de klant van alle facetten op de hoogte is. De keuze voor SolarWorld laat zich raden. ,,We willen de klant voor de lange termijn tevreden houden. Als je uitlegt welke voordelen aan duurzaam hechten, uitlegt dat er een langjarige garantie op het product is, dan weet hij of zij zelf wel in welke richting het moet worden gezocht”, aldus algemeen directeur Zwier van der Weerd.